INTERVIU CU LUIZA SIMION

Cum să faci carieră de succes în România?

Cum să faci carieră de succes în România, dacă actualmente pare dificil, în condițiile în care sfaturi despre redactarea unui CV sau despre cum să se prezinte tinerii la interviu sunt la mare căutare?

Interviu cu Luiza Simion, Talents Box

Aceasta este întrebarea, dar totuși, oricât s-ar da vina pe educație, ori pe corporații sau companii mici, respectiv pe candidați sau pe cei care au renunțat să mai lupte și au plecat la muncă în străinătate, cred că acest subiect necesită o abordare puțin mai profundă, însoțită de empatie și, desigur, de un filtru neutru care, după opinia mea, a întâmpinat destule provocări venite din ambele părți.

Un astfel de filtru, care de fapt intermediază candidatul și recrutorul, este compania HR. Astfel că, pentru a putea face o dezbatere, respectiv o analiză, în urma cărora să putem emite niște recomandări, invit alături de mine o persoană cu experiență certificată, despre care cred că, după 20 de ani de carieră, ne-ar putea vorbi chiar și despre evoluția carierelor în România.

Stimate cititoare, stimați cititori, faceți cunoștință cu doamna Luiza Simion, fondator al Talents Box.

Roberto Kuzmanovic: Spuneți-ne câteva lucruri despre dumneavoastră pentru a afla cititorii acestui interviu în ce constă experiența dvs., mai exact această experiență întinsă pe câteva decenii, cu ce anume vă ocupați și cine sunteți?

Luiza Simion: În momentul de față, sunt și eu un tânăr antreprenor [zâmbește]. Iar Talents Box este expresia experienței mele vaste, pe mai multe segmente de HR: recrutare și selecție, integrare, consiliere în carieră, dezvoltare de competențe, soluții de tranziții în carieră și de change management etc. Experiența mea în resurse umane acoperă atât zona de corporații cât și companii internaționale de consultanță în HR. Rezultatele profesionale obținute, feedback-ul și încurajările venite din partea angajatorilor și a candidaților, dar și abilitățile și talentul meu nativ, aș spune, de a mă dedica și de a-i ajuta pe ceilalți, au reprezentat motorul de a merge în continuare pe drumul meu în carieră și de a alege calea antreprenorială.

Roberto Kuzmanovic: Ce diferențe semnificative erau în domeniul resurselor umane acum 20 de ani comparativ cu situația cotidiană?

Luiza Simion: Acum 20 ani, când finalizam studiile universitare și făceam primii pași mai serioși în găsirea unui loc de muncă, lucrurile aveau o altă dinamică. Însăși ideea de „resursă umană” era la început. Serviciul personal – cum se numea atunci departamentul de HR – se ocupa cu de toate, dar mai ales cu partea de documente, acte, deschiderea sau închiderea contractelor de muncă, monitorizarea concediilor, fără a valoriza candidatul printr-un interviu de calitate, fără a-i evidenția valoarea și potențialul, fără a-i trasa o evoluție profesională și fără a-l evalua periodic și a-i oferi feedback.

Din punctul de vedere al ofertei locurilor de muncă, acestea erau puține pentru proaspăt absolvenți și se închideau repede, fără procese de selecție lungi. Începuseră să intre multinaționale pe piața muncii din România și, deși salariile oferite erau destul de mici, investeau mult în formarea și dezvoltarea de noi competențe pentru angajați ,indiferent de profil. Nu exista posibilitatea alegerii sau a negocierii unui pachet la angajare. În principiu, competențele solicitate unui proaspăt absolvent erau cam aceleași: cunoașterea limbilor străine de circulație la un nivel avansat, competențe informatice și finalizarea studiilor superioare. Candidații seniori acceptau greu să-și schimbe un loc de muncă considerat sigur cu alte joburi cu denumiri pompoase care apăreau frecvent în publicații ca „România liberă” sau „Adevărul”. Acceptarea unui loc de muncă pe o durată determinată sau a proiectelor temporare ori care necesitau relocare era foarte dificilă. În prezent, există locuri de muncă și opțiuni diverse de angajare, însă mulți tineri nu mai sunt la fel de doritori să se angajeze. Cei mai mulți caută locuri de muncă unde se oferă flexibilitate maximă, un mediu de lucru cât mai cool și un pachet de beneficii cât mai atractiv. Chiar și așa, media unui tânăr într-o companie nu depășește un an de zile. Angajații seniori sunt mai flexibili să-și schimbe locul de muncă, sunt deschiși pentru relocare sau pentru angajare de tip pe proiect, dar pachetele salariale solicitate și negociate sunt cu minimum 25% mai mari față de locul actual de muncă. Angajatorii, în marea lor majoritate, apreciază din ce în ce mai mult o abilitate la angajați, indiferent că sunt la început de drum sau sunt specialiști în domeniul lor, aceasta este atitudinea față de muncă.

Roberto Kuzmanovic: Internetul a ajutat indubitabil la facilitarea angajărilor, tehnologia aidoma, însă odată cu această facilitare aducătoare de sute sau chiar mii de CV-uri pentru o companie, a devenit oare mai dificilă selecția optimă a candidatului ideal?

Luiza Simion: Aceasta este o întrebare foarte bună care sintetizează ce se întâmplă acum pe piața forței de muncă în zona selecției și recrutării de talente. Deși atât candidații cât și angajatorii au acces la tehnologie și putem considera că acest lucru facilitează accesul la resurse, la joburi și apropie foarte mult cererea și oferta, în realitate, distanța și lipsa de încredere în corectitudinea proceselor de selecție se situează la cote foarte mari. Ca om de recrutare, am identificat câteva motive: unul ține de faptul că mulți angajatori au în continuare procese interne foarte stufoase de recrutare, cu mai mulți poli decidenți în intern care intervin în selecție, iar așteptările cu privire la competențele și abilitățile unui candidat ajung fie imposibil de acoperit în urma unei selecții și a unui anunț de recrutare (ceea ce numesc eu recrutarea de struțocămile), fie mult îngreunate și întârziate, ceea ce duce la pierderea candidaților eligibili, un alt motiv ține de lipsa de încredere în procesul de selecție și închiderea poziției cu candidați veniți din recomandări sau din networking-ul Hiring manager-ului, fără însă a mai parcurge CV-urile aplicanților la job.

Roberto Kuzmanovic: Telemunca nu este un concept de azi, de ieri, doar că MMXX-MMXXI a adus cu sine un uimitor propulsator al unui stil de muncă, ideal pentru unii, căci “bani de acasă”, “muncă de acasă” pare un vis devenit realitate, dar huiduit de alții, deoarece – dincolo de job-urile care presupun prezență fizică obligatorie – știm că au existat cazuri în care companiile își doreau angajații la punctul de lucru și nu acasă. Ce părere aveți despre telemuncă, în raport cu cariera și cui i se potrivește acest stil de muncă? Mi-amintesc că au fost multe situații în care diverse cunoștințe mă întrebau “cum fac bani, stând acasă”, părea incredibil, neînțelegând că o bună parte dintre serviciile pe care eu le prestez chiar și azi, în domeniile de marketing și comunicare, pot fi livrate cu ajutorul internetului, iar în calitate de antreprenor adesea îmi este suficient un laptop sau telefon pentru a-mi îndeplini sarcinile.

Luiza Simion: Țin minte că la începutul anului 2019, când a început să se vorbească destul de timid de telemuncă, am considerat o victorie majoră la locul de muncă pe care îl aveam la acel moment, obținerea a 2 zile / lună în regim de telemuncă. A fost suficient să vină pandemia și restricțiile pentru toți ca să ajungem să lucram 80% sau chiar mai mult în regim telemuncă. Sunt meserii sau profesii care chiar nu se pretează la telemuncă. Ne imaginam cu greu un consult medical sau o linie de producție desfășurându-se on line. Sunt foarte multe meserii însă care se pot desfășura fără probleme on line, cele din domeniul serviciilor, IT&C, marketing, vânzări, consultanță de orice fel, serviciile financiar-contabile pot fi realizate în condiții de eficiență și de calitate în regim telemuncă. Și după degringolada și panica de anul trecut, aș spune că și managementul și-a învățat lecția și știe cum să comunice și cum să mențină productivitatea echipelor on line.

Personal, cred în ideea de echilibru, într-un mix de lucru la birou și lucru în regim telemuncă, dar realizat împreună cu specificul activității și cu preferința angajaților. Aș spune că angajații seniori, cu vârsta între 35 și 50 ani de ani, apreciază mult mai mult sistemul de telemuncă. Tinerii au nevoie să fie stimulați, au nevoie de mediu, de anturaj pentru a se dezvolta și pentru a progresa, de aceea, cred că li se potrivește mai mult sistemul de muncă la birou.

Roberto Kuzmanovic: De ce pare atât de dificil să faci o carieră în România? Cum poate o companie să își sprijine angajații în acest sens și ce criterii trebuie să bifeze de-a lungul timpului angajații? Care este relația sănătoasă dintre angajator și angajat?

Luiza Simion: O companie trebuie să fie transparentă și onestă cu angajații ei din prima zi de muncă a cestora. Este necesar ca o companie să-și îmbunătățească procesele interne, să realizeze pe bune partea de evaluare periodică și anuală pentru angajați, să ofere feedback angajaților, să le ofere programe de dezvoltare personalizate în funcție de nevoi, să-și respecte obligațiile salariale, la angajare precum și cele periodice, să ofere bonus și stimulente pentru cei care obțin rezultate bune, să nu considere angajații seniori sau mai vechi în companie un bun propriu care rezistă oricum fără să le mai îmbunătățească condițiile de muncă.

Roberto Kuzmanovic: Pentru cei orientați spre o carieră de succes, aș vrea să punctați câteva aspecte despre ce ar trebui să însemne o carieră și, mai ales, ce înseamnă ca aceasta să se dovedească a fi un succes, sigur, lăsând deoparte subiectivitatea, individualismul în care fiecare poate descoperi pe parcurs că aceste lucruri și le vor defini singuri.

Luiza Simion: O carieră de succes se construiește pas cu pas și necesită știință, viziune, atitudine, motivație și perseverență. Succesul în carieră nu trebuie să țină de noroc sau de părinți cu influență, ci de motivația proprie și de curajul de a încerca lucruri noi chiar dacă aceasta nu ne duce imediat către o cunună cu lauri. Din păcate, ne lipsește o educație în acest sens. Această educație ar trebui să înceapă pe băncile școlii, cu programe de consiliere pentru elevi, desfășurate în cadrul orelor, cu ore de practică, discuții cu angajați din organizații sau cu antreprenori de succes etc.

Chiar și în timpul facultății sau imediat după finalizarea studiilor, o discuție cu un coach sau cu un consilier în carieră poate fi benefică pentru un tânăr, acesta obținând o mai bună claritate cu privire la ceea ce dorește să facă, la ce abilități și resurse are și cum poate ajunge acolo, făcând un plan pentru 6 luni, 1 an, 5 ani.

Roberto Kuzmanovic: Ce bune practici recomandați celor care doresc să fie recrutați atunci când optează pentru o soluție oferită de către compania de HR?

Luiza Simion:  Să fie sinceri cu ei, cu ceea ce își doresc, să fie serioși, să se prezinte la interviuri, să țină cont de tips-urile și sfaturile oferite de Consultantul de HR cu privire la prezentarea la interviu, atitudine, ținută, prezentare personală etc.

Roberto Kuzmanovic: Sigur că orice carieră care să aducă o satisfacție are nevoie de un management bun al acestei părți esențiale a vieții, rolul său nefiind mai puțin important în societate. Spre ce trebuie să se orienteze un om pentru a fi sigur că managementul carierei sale este cu adevărat unul bun?

Luiza Simion: Cu sau fără ajutorul unui coach de carieră, e bine să ne uităm cu onestitate spre noi și să verificăm constant dacă suntem fericiți cu cea ce facem și ce ne face cu adevărat fericiți în carieră. Suntem construiți diferit, venim din spate cu sisteme de valori diferite și acest lucru nu ține doar de familie, școală sau de vârstă, ține mult de personalitate, de temperament, de felul în care ne modelează viața.

Roberto Kuzmanovic: Astfel de soluții sunt oferite și în cadrul Talents Box.Ce oferă Talents Box din punctul de vedere al avantajelor, respectiv al beneficiilor, celor care doresc să facă o carieră de succes în România?

Luiza Simion:  Talents Box a apărut după un moment de analiză onestă cu privire la ce doresc pentru mine profesional  în continuare, cu privire la ceea ce mă face fericită. Dorința mea este să ofer din experiența dobândită atât potențialilor candidați, cât și angajatorilor, astfel încât procesul de recrutare să devină SIMPLU, SUPLU și ONEST, debarasat de povara prejudecăților sau a prea multor proceduri și procese interne. Cu cât ne vom întoarce fața către simplitate și transparență, cu atât vom fi mai fericiți în aventura profesională, ca angajați sau ca angajatori.

Pe lângă serviciile de recrutare și selecție, ofer constant soluții de evaluare de competențe pentru angajați, soluții de consultanță de HR, dar și de consiliere în carieră pentru candidați, indiferent de nivelul profesional. Pentru angajații seniori ofer pachete de coaching în carieră care să-i ajute să identifice cum se pot reinventa profesional.

Roberto Kuzmanovic: Cum poate Talents Box să îi ajute pe cei ce doresc o reconversie profesională?

Luiza Simion: Tranziția în carieră este tot un proces de consiliere în carieră, dar mai profund și de mai lungă durată. Pachetele sunt gândite personalizat, în funcție de nevoie, dar cuprind ca idee: o componentă de autocunoaștere și clarificare personală, o componentă de recalibrare și reconstrucție de identitate profesională și o parte de suport efectiv în identificare de noi oportunități profesionale.

Roberto Kuzmanovic: Câteva cuvinte optimiste de încheiere cu privire la forța de muncă?

Luiza Simion: Închei nu doar cu încrederea, ci chiar cu o convingere fermă că piața forței de muncă va deveni din ce în ce mai integrativă și că ruptura dintre angajatori și candidați va fi acoperită pe viitor prin înțelegere, educație, o deschidere mai bună, dar și o atitudine potrivită de ambele părți. Aceste lucruri vor veni din necesitate. Personal, îmi doresc să contribui cu knowhow-ul, experiența și resursele mele la îmbunătățirea acestei situații.

Vă mulțumim pentru că ați citit acest interviu și sper că s-au dovedit utile informațiile prezente pentru a vă îmbunătăți perspectiva în ceea ce privește cariera în România. Roberto Kuzmanovic, gazda dumneavoastră!

Distribuie gratuit prietenilor informație interesantă și de interes pentru a-i ajuta și urmărește-ne pe rețelele de socializare ca să rămâi la curent!

Servicii de publicitate - Reclama ta aici
Shopping Cart
Scroll to Top