De ce planul de afacere este atât de important? Răspunsul, deși cu valoare complexă, este unul simplu: pentru că reprezintă un instrument esențial pentru orice afacere.
În ceea ce privește business-ul, orice antreprenor își formulează obiective pe termen scurt, obiective pe termen mediu și obiective pe termen lung.
Planul de afacere realizat cu maximă atenție este cel care ajută antreprenorul să urmeze pașii necesari pentru a-și îndeplini aceste obiective.
Fără plan, lucrurile se desfășoară haotic, la mila hazardului, iar șansele de reușită și dezvoltare sunt minimizate.
Chiar ai nevoie de un plan de afaceri?
Da. În mod cert și fără vreo ezitare, răspunsul este unul afirmativ. Imaginează-ți parcursul afacerii tale ca pe o călătorie. Planul de afaceri reprezintă harta care te va ghida pe drumul bun.
Fără hartă, vei păși non-stop în necunoscut, nu vei ști dacă stația în care ai ajuns este cea potrivită, dacă trebuie să o iei la stânga sau la dreapta atunci când te afli la o răscruce de drumuri, dacă te îndrepți sau nu în direcția bună. Cam așa și cu afacerea.
Fără plan faci alegeri „la noroc”, investești cu riscuri mari, optezi pentru angajați care nu întotdeauna sunt ceea ce-ți trebuie, faci achiziții care nu neapărat îți cresc producția sau profitul, iar ca rezultat, succesul se lasă așteptat.
Care este scopul unui plan de afacere?
Principala țintă a unui plan de afacere este reușita afacerii respective, traducându-se în dezvoltarea ei constantă, creșterea profitului, atragerea de investitori și generarea de wellness financiar.
De aceea, un plan de afaceri bine realizat trebuie să țină cont de nevoile financiare prezente, dar și de cele viitoare, trebuie să conțină o strategie smart de creștere a business-ului, trebuie să convingă un investitor că afacerea merită finanțare.
Ce trebuie să comunice un plan de afaceri?
Un plan bun va comunica de la început ceea ce „face” afacerea (ce presupune afacerea), care este piața țintă și care este potențialul business-ului.
Toate acestea se includ în rezumatul/prezentarea planului. Această prezentare are capacitatea de a-ți aduce finanțarea dorită, de a determina investitorii să aleagă afacerea ta. Tocmai din acest motiv, prezentarea trebuie făcută cu responsabilitate și convingere.
Scopul prezentării este de a oferi cititorilor o viziune la nivel înalt a companiei și a pieței înainte de a intra în detalii. Apare la început, dar este scrisă ultima și oferă un instantaneu al companiei tale explicând cine ești, ce faci și de ce.
În continuare, planul de afacere va mai conține:
- descrierea și structura companiei (cu ce se ocupă compania, care sunt produsele / serviciile pe care le vinde, de ce se vând astfel de produse / servicii etc.);
- cercetări de piață și strategii de creștere; analize (analiza pieței, analiza competitivă, analiza financiară etc.);
- management și personal (structura juridică, modalitatea de management, cerințele și aspectele legate de personal etc);
- planul de marketing și vânzări;
- planul de dezvoltare;
- planul de operare;
- planul financiar și documente financiare.
Importanța unui plan de afaceri poate fi vitală pentru antreprenori.
Este posibil ca afacerea ta să aibă un anumit potențial, dar succesul real vine de la a avea o viziune și a fi organizat în felul în care te străduiești să atingi acea viziune.
Un plan de afaceri te va ajuta enorm și în atât de multe moduri pentru a-ți atinge țintele. Citește în continuare despre cum îți poți asigura un business de succes și află cum te pot ajuta eu!